Vrijwilligers in de spotlight: Paola Prins

“Oh is er nog een COC in Haarlem?” “Wat doet het COC Kennemerland eigenlijk? Het lijkt of er niks voor ons gedaan wordt”. Veelgehoorde opmerkingen in Haarlem en de regio. De tijd dat COC Kennemerland zichtbaar aanwezig was in het pand aan de Gedempte Oude Gracht ligt al ver achter ons. Dat betekent echter niet dat wij stilzitten. het COC in onze regio is actief op meerdere gebieden dankzij een groep enthousiaste en trouwe vrijwilligers. Om een kijkje achter de schermen te geven gaan we je in de rubriek Vrijwilligers in de spotlight kennis laten maken met een aantal van deze mensen en wat zij doen voor de acceptatie van LHBTI+ ‘s in Kennemerland.

Deze keer:

Coördinator Voorlichting Paola Prins

Wat zijn zoal je taken in de functie van coördinator Voorlichting COC Kennemerland?
Om de voorlichters te trainen en op de scholen te ‘krijgen’ hebben we een aantal taken verdeeld: trainings-, extern en intern coördinator. Op dit moment worden deze functies opnieuw verdeeld (gelukkig krijgen we daar binnenkort aanvulling voor) en tot die tijd ben ik aanspreekpunt voor alles. Peter Buschman onze contact persoon uit het bestuur heeft me daar super in bijgestaan. En ik ben natuurlijk ook voorlichter!
Wat houden de verschillende taken in? Extern: scholen aanschrijven, het rooster maken met de school. Contact houden met de scholen en eventueel extra ronde bellen om de scholen betrokken te krijgen.
Intern: zorgen dat het rooster gevuld wordt met onze voorlichters. De werkgroep plannen, agenda maken met de trainingscoördinator. De aankomende voorlichters uitnodigen voor een eerste gesprek, VOG’s aanvragen.

Wat betekent het COC voor jou?
Leuke vraag, ondanks dat ik al lang lid was van het COC Kennemerland (een parel van een organisatie) is het COC is pas echt levend voor mij geworden toen ik zelf voorlichter werd. De oproep met vraag naar voorlichters sprak me meteen aan en er was ook precies ruimte in mijn leven door verschuiving in werk, perfect. Door actief te zijn binnen de vereniging zag ik nog beter het werk wat er verricht wordt, heel bijzonder de positieve energie die er in wordt gestopt door alle vrijwilligers!

Aan welke scholen wordt voorlichting gegeven?
We geven voorlichting aan basis en middelbare scholen uit de regio Kennemerland. Afgelopen jaar zijn we ook op de (nieuwe) internationale school in Haarlem uitgenodigd, we zouden daar onze les in het Engels gaan doen.
Bijzonder is dat we ook door andere groepen dan scholen worden benadert en als het past in tijd dan gaan we daar ook graag op in. Bijzonder was de keer dat we via Mustafa Ayranci (hij heeft de Bob Angelo Oorkonde toegekend gekregen: als voorzitter van de Turkse Arbeidersbeweging HTIB, ‘onbezoldigd ambassadeur voor homo-mensenrechten’ die in de Nederlands Turkse gemeenschap van binnenuit heeft bij gedragen aan het bespreekbaar maken van homoseksualiteit) bij een Turkse ochtend bijeenkomst om over LHBTI te spreken. Het was heel mooi hoe eerlijk de vragen waren en er werd met veel belangstelling (misschien ook met verbazing) naar onze verhalen geluisterd. Waardevol om daar bij te kunnen zijn.

Wat zijn de meest voorkomende vooroordelen, onbekendheden over LHBTI personen die je tegen komt tijdens de lessen?
Vooroordelen zijn bij de leeftijd groep vaak dat “het toch niet natuurlijk is”, of “het is vies, seks tussen mensen van hetzelfde geslacht”

Hoe verloopt een voorlichtingsles?
De les wordt altijd door twee van onze voorlichters gegeven. We stellen ons kort voor zonder te noemen waar we zitten op het spectrum LHBTI of Hetero. We starten met een Energizer om de leerlingen uit hun eigen denkpatroon te halen, of in ieder geval enigszins in de war te brengen.
Vervolgens een korte presentatie met een korte film ontwikkeld door COC NL, In de film vertellen leeftijd genoten hoe zij (en wij allemaal) in elkaar zitten, uit welke “ingrediënten” wij zijn samengesteld. We gaan daar samen op in om verder uit te leggen en hoe dat voor iedereen in de klas is. Hierop inhakend vertellen we hoe onze eigen ingrediënten zijn samen gesteld en ons eigen “Coming-out” verhaal. Dit laatste deel luistert de klas meestal het best en lukt het de leerlingen soms verrassend leuke en goede vragen te stellen.

Worden er nog voorlichters gezocht?
Zeker weten, zoeken wij aanvulling van ons team. Ontzettend fijn om een ruime groep te hebben om mee te rouleren. Afgelopen jaar hadden we een kleine groep en hebben we veel voorlichting gedaan en dat betekende dat sommige voorlichters vaak aan de slag moesten wat ze gelukkig konden. Inmiddels hebben, bij de start van dit schooljaar, heel spontaan, nieuwe voorlichters zich aangemeld. Maar zoals ik al zei er kan nog meer bij!

Nu de scholen weer begonnen zijn in Coronatijd, gaan de Voorlichtingslessen ook gewoon door op locatie?
Dit is inderdaad een uitdagende periode, het is nog niet duidelijk hoe het gaat lopen op de scholen. We hebben wel naar de scholen toe laten weten dat we bereid zijn langs te komen of anders samen kijken wat we voor de scholen kunnen doen, de eerste school heeft zich aangemeld. Ondertussen zorgen we dat de nieuwe voorlichters klaar zijn om de klas in te gaan.

Wil je wat vertellen over je eigen Coming Out?
Ik vond het niet makkelijk te vertellen dat ik op vrouwen val, beetje laat bloeier zeg maar. Voorlichting was er bij ons op school wel en dat vond ik erg spannend. Het leek mij dat als ik “koos” het nooit meer anders kon. Gek genoeg had ik voorbeelden in mijn omgeving. Uit gesprekken die ik opving van volwassenen die gingen over “..dat het zielig was voor de jongens (net iets ouder dan ik zelf) dat ze homo waren, dat ze daarmee gepest werden…” Ik maakte een besluit, zielig ben ik niet, maar dat maakte wel dat langer in de kast bleef. Gelukkig kan ‘verliefd worden’ door alles heen gaan en ben ik ondertussen alweer 25 jaar samen met mijn vrouw.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *